måndag 17 november 2014

Stickade och virkade disktrasor i lin


Jag har ju gjort disktrasor förut och skrev då att jag skulle
 återkomma och tala om vilken av disktrasorna som var bäst
 bomull eller lin. Jag måste säga att lin är bäst, torkar över natten 
och får därför inte den där sura lukten.

Den blå har jag stickat i 2 tr 16/2 lingarn, mönstret finns tidigare 
under sticka, då stickade jag i bomull. Den gröna är stickad i 1 tr
entrådigt lingarn och 1 tr entrådigt bomull.
Den röda och rosa har jag virkat i 3 tr entrådigt lingarn.
Dom är virkade i ett mönster som jag kallar snäckskalsmönster,
men jag har också sett att det kallas påfågel, men då kanske stolpgrupperna
 är mitt över varandra. Först gjorde jag en luftmaskkedja, så gjorde jag
 3 stolpar en luft maska 3 stolpar (en snäcka) i samma nedtag, 
därefter en fast maska i mellan stolpgrupperna.
 Nästa varv gör jag en stolpgrupp ( snäcka ) i den fasta maskan och den fasta maskan
på detta varvet i luftmaskan mellan stolparna.

Blixten på min kamera funkar inte därför är bilden suddig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar