torsdag 15 november 2012

Handledsvärmare i kvastskaftsteknik

 
Gör en kedja av maskor som går att dela med fem.
Dra garnet genom varje maska så det bildas en ögla som man för upp
på en sticka den skall vara grov omkring 20 men jag hade inte grövre än 9
så jag tog två stickor och det gick bra. Här har jag 35 maskor.
 
 
När man fört över alla öglor på stickorna är första varvet färdigt.
Man vänder inte arbetet utan man arbetar från framsidan hela tiden.
Nu virkar man tillsammans grupper om fem maskor och man gör
fem fasta maskor i varje grupp. Nu bildas 7 grupper
 
 
Det tredje varvet är som det första man för över öglor på stickorna.
en ögla från varje fast maska.
 
Här gör jag nya grupper om fem maskor. Denna teknik består bara av
två olika varv som upprepas. Den här virk tekniken kallas kvastskaft virkning
troligen  för att man förr använde ett kvastskaft i stället för grova stickar.
Tekniken skall ha använts redan på 1800 - talet.
 
 
 
Här är en handledsvärmare i kvastskafts teknik.
Jag har färgat tygknappar med textilfärg.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar