söndag 29 juli 2012

Väska sydd av en gammal skinn jacka


Tidigare har jag sytt en väska av bakstycket på en skinn jacka,
nu skall jag sy två väskor av framstycket. Denna väska syr jag av
framstycket på jackan, från axeln till midjan och till bakstycket
 på väskan använder jag en ärm. Först syr jag ihop skinnet till väskan
därefter syr jag ett inner fodret av markisväv. Upptill syr jag ihop
foder och skinnet som väskan består av.


På 60- talet gick jag en vävkurs där vävde jag ett ylletyg till en dräkt.
Året efter gick jag en kurs i klädsömnad och då sydde jag dräkten och
denna väskan, jag fick lära mig att man sydde först ytter tyget på bygeln
därefter sydde man fast fodret på bygeln. Nu när jag gör som jag tror är lätast
så sydde jag ihop foder och ytter tyget som nu är skinn jackan.
Därefter skall jag sy på allt foder och ytter stycket på en gång.


Fodret har en öppning så man kan vända detta ut och in.


Så här ser det ut när man vänt allt rätt. Bröst fickan på jackan
blir nu en ytterficka. Nu skall jag sy på bygeln så får ni se resultatet
i morgon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar