måndag 9 april 2012

Odla gurka och melon inomhus


Om man inte har land eller balkong så kan man odla gurka i ett ljust soligt fönster.
Odla kryddor och grönsaker inomhus är en jätte bra bok, men där rekommenderar man  
att så i en 8 cm kruka och senare flytta över växten till en 17 cm kruka. Jag har märkt att
gurka och melon blev jätte ledsna när dom planterades om, därför planterar jag gurkfröna
direkt i en 20 cm stor kruka. Tomatplantorna blir bara gladare av att planteras om.
Jag tog alltså en stor kruka, fyllde den till drygt hälften med jord därefter fyllde jag på
med såjord eller sandblandad jord, vattna ordentligt. Fröet lägger man på kant
ungefär 2 cm ner. Om det inte är varmt i rummet lägg på en tidning
och en glas skiva eller gladpack.



Jag glömde bort gurkplantan så när jag tittade efter en vecka låg plantan vit och ihop tryckt
 under glasskivan. Det är ingen fara den växer till sig snart och blir grön och fin när den har
kommit upp en bit brukar jag fylla på mer jord. Till gurkan plantan köper jag frön
men till melon plantan har jag satt för några år sedan frön från en nätmelon.
Vi fick 2 st väldigt små meloner men jätte söta och goda faktiskt mer
smak än köpta skall nog göra om det i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar