söndag 28 augusti 2011

Beskrivning på mormorsruta



Om man använder grovt garn så behöver man inte göra mer än 5-6 luft maskor till ringen nu använde jag här tunt bomullsgarn då fick jag göra 10 lm. Varv 1: 3 luftmaskor ( första stolpen), 2 stolpar runt ringen, *3 luftmaskor, 3 stolpar om ringen * upprepa 3ggr, 3 luftmaskor 1 smygmaska i dom första 3 luftmaskorna (första stolpen ). Nu är ett varv gjort, om man har små nystan av restgarn kan man nu byta färg. Då börjar man med den nya färgen i en luftmask båge ( över dom 3lm ). 3 lm, 2 st 3lm 3st i samma lm båge. * 2lm, 3st 3lm 3st i nästa lmb * 3 ggr avsluta detta varv med 2 lm och en sm i den första bågen som består av luftmaskor. Fortsätt på detta sätt att göra 3 stolpar över luft maskbågarna och 3st 3 lm och 3 st i varje hörn.
Nu ser jag att jag har gjort bara två stolpar på ett par ställen jag sitter alltid och virkar när jag ser på nyheterna. Jag får göra en ny provlapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar